Validiteit van de Vierdimensionale Klachtenlijst (4DKL) in de ambulante geestelijke gezondheidszorg

Berend Terluin, Marc Verbraak

| Tijdschrift Klinische Psychologie, 2014, 44(3), 198-211 |

SAMENVATTING
De Vierdimensionale Klachtenlijst (4DKL) is ontwikkeld in de eerstelijnsgezondheidszorg en meet vier dimensies van veelvoorkomende psychische klachten: distress, depressie, angst en somatisatie. De 4DKL zou ook voor de ambulante geestelijke gezondheidszorg (ggz) een aantrekkelijk instrument kunnen zijn voor het in kaart brengen en volgen van de klachten van patiënten. Voorwaarde is dat de 4DKL bij ambulante-ggz-patiënten hetzelfde meet als bij huisartsenpatiënten. Dat hebben wij onderzocht door 4DKL-gegevens van een groep ambulante-ggz-patiënten te vergelijken met 4DKL-gegevens van een groep huisartsenpatiënten en daarbij te kijken naar differential item functioning (DIF). Het bleek dat zes van de in totaal 50 items bij ambulante-ggz-patiënten iets anders functioneerden dan bij huisartsenpatiënten. Maar dat bleek op de schaalscores een verwaarloosbaar effect te hebben. De conclusie is dat de 4DKL bij ambulante-ggz-patiënten hetzelfde meet als bij huisartsenpatiënten.