De link tussen de tijd die tieners spenderen op digitale schermen en een laag welbevinden is "te klein om een grondige wetenschappelijk debat te voeren"

27-06-2019
British Psychological Society_Research digest
De angst over al die tijd dat kinderen en jongeren spenderen voor beeldschermen is alleen maar toegenomen over de jaren. Natuurlijk kan dat zowel mentaal als lichemalijk niet gezond zijn, toch? Wanneer we kijken naar psychologen om ons hier een antwoord op te geven, dan zien we een verdeeld veld. Aan de ene kant, wijzen sommige experten op onderzoeksdata die verontrustende correlaties tonen tussen toegenomen schermtijd en toegenomen mentale problemen. Echter, andere experts zijn meer sceptisch, gedeeltelijk omwille van de volgens hen slechte kwaliteit van de data die gehanteerd worden voor de bovenvermelde correlatie met mogelijke schade. 

Tot dit laatste kamp behoren onderzoekers Amy Orben en Andrew Przybylski van de Universiteit van Oxford. Zij zijn de auteurs van een recent artikel in Psychological Science, dat de bedoeling heeft om nieuwe onderzoeksstandaarden te zetten in dit gebied, waaronder tijdsgebonden dagboek rapporteringen van de schermtijd (in plaats van te vertrouwen op de notoir onbetrouwbare retrospectieve rapporteringen), en door hun methoden en hypotheses te pre - registreren, waardoor ze het soort post - hoc data - mining bewaken waar dit onderzoeksveld zo door geplaagd wordt. 

Dit onderzoek werd gedistilleerd uit de Research Digest' van de British Psychological Society. Meer info?

 

 
Deel dit bericht
Deel dit bericht